اخبار برگزیده
حقوق بشر از ديدگاه اسلام/آیت الله مصباح یزدی

حقوق بشر از ديدگاه ا...

      سخنان آيت‌الله محمدتقي مصباح‌يزدي در تبيين مباحث حقوق و حقوق بشر از...

بصیرت خنثی کننده تهاجم فرهنگی دشمنان است

بصیرت خنثی کننده تها...

شبکه خبری جهانی الحراء :دبیرکل سازمان مستقل بین المللی حقوق بشرامت واحده...

اسلاید شو خبر

اخبار ویژه

گروههای تخصصی مطالعاتی

نکات کاربردی توهین و  فحاشی در  فضای مجازی

نکات کاربردی تو...

نکات کاربردی توهین و  فحاشی در  فضای مجازی نوشـتن و درج الکترونیـکی الفاظ توهین آمیز و فحاشی و استفاده از الفاظ رکیک درگفتگو با افراد و انتـشار آن در اینترنت و ایمیل و شبکه های اجتماعی اینستاگرام؛ تلگرام؛ واتس آپ؛ توییتر و سایر اپلیکیشن های اجتماعی، چه در پی وی شخصی و چه کامنت های عمومی چنانچه موجب  حدقذف نباشد، به...

بیداری اسلامی

حقوق بشر در نهج‌البلاغه

حقوق بشر در نهج...

مکاتب غربی مبتکر حقوق بشر نیستند؛ بلکه ادیان الهی ـ به‌ویژه دین اسلام که برای احقاق همه حقوق آمده ـ حقوق بشر را به بشر عرضه کرد و قرآن و نهج‌البلاغه به روشنی بر این حقوق تأکید دارند؛ هرچند «حقوق بشر» اصطلاحی جدید است.

حقوق شهروندی

امت اسلام

برگزیده اخبار

اظهار خشنودی و پیشنهاد دبیرکل سازمان مستقل بین المللی حقوق بشرامت واحده جهان اسلام نسبت به توافق تهران- ریاض

اظهار خشنودی و پیشنهاد دبیرکل سازمان مستقل بین المللی حقوق بشرامت واحده جهان اسلام نسبت به توافق تهران- ریاض

ایران وعربستان سعودی یک الگوی منطقه ایی جدید طراحی وهمه کشورهای منطقه در قالب آن همکاری کنند        از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران وعربستان برروابط منطقه ایی ایران با کشورهای عربی مانند...

دبیر کل سازمان حقوق بشر امت واحده جهان اسلام مطرح کرد:

دبیر کل سازمان حقوق بشر امت واحده جهان اسلام مطرح کرد:

انتقال پیام رهبر انقلاب به پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان نقطه عطفی در تعامل و هم افزایی ادیان به شمار می رود

حاکم اهل سنت شارجه امارات: بیان داشتند به امام علی (ع) اقتدا کنید.

حاکم اهل سنت شارجه امارات: بیان داشتند به امام علی (ع) اقتدا کنید.

  حاکم اهل سنت شارجه امارات: بیان داشتند به امام علی (ع)اقتدا کنید.   حاکم اهل سنت شارجه امارات:   که از سوی علی کهنمویی دبیر کل سازمان حقوق بشر اسلامی دو سال پی در پی لقب  (صحابه...

حقوق بشر از نظر امام علی (ع) شبکه خبری جهانی الحراء

    حقوق بشر از نظر امام علی (ع)          از انچه که درعصرحاضر گرایش بیشتری برای  تامل در اندیشه ها و سیره رفتاری مولا دیده میشود،از همین رو ضمن عرض ارادت به...

حقوق بشر به عنوان یک پروژه بین‌المللی

حقوق بشر به عنوان یک پروژه بین‌المللی

حدود 60 سال پیش در صحنه جهانی متولد شد و امروز به عنوان یکی از موضوعات مهم و چالش برانگیز مطرح است، خصوصاً اینکه غرب از کلیه امکانات و مکانیزم‌های...

«
»
موقعیت شما: Homeبیداری اسلامیمفهوم کرامت انسانی

مفهوم کرامت انسانی

 

مفهوم کرامت انسانی

حق بر کرامت در حقوق امروز، از نظریه اخلاقی کانت نشأت می گیرد. مهمترین اصل اخلاق کانتی، اصل غایت بودن انسان (Principle of end) است که عمیق‏ترین تأثیر را بر حقوق بشر معاصر داشته است.
 
نظام اخلاقی «کانت» بر این باور است که اشخاص نوعاً خواست ها و اهداف متفاوتی دارند و بنابراین هر اصلی که از آنها نشأت گیرد فقط می‏ تواند احتمالی (غیر ضروری) باشد.
 
ولی قانون اخلاقی نیازمند مبنایی قاطع و نه احتمالی و متغیر است. مبنای قانون اخلاقی باید مقدم بر تمام مقاصد و اهداف باشد. این مبنا عبارت است از فرد به عنوان موضوعی متعالی که دارای اراده‏ ای خود مختار (مستقل) است.
 
کانت با طرح نظریه «خودمختاری اخلاقی» و استقلال ذاتی انسان می گوید: کرامت انسانی، آن نوع حرمت و ارزشی است که تمام انسان ها به جهت استقلال ذاتی و توانایی اخلاقی که دارند، به طور ذاتی و یکسان از آن برخوردارند.
 
وی با طرح نظریه کرامت ذاتی انسان، عقیده دارد که مبنای اصلی این کرامت را بایستی در توانایی روحی و اخلاقی برای وضع قوانین فراگیر اخلاقی و به عبارت دیگر در «خودمختاری اخلاقی و استقلال ذاتی» هر فرد حستجو کرد. به عبارتی آنچه به انسان کرامت و ارزش می دهد، «انسانیت» وی است.
 
یعنی شخصیت اخلاقی، که انسان را بر جانوران محض به مراتب برتری می بخشد. جانوران را غرایزشان راهنمایی می کند، ولی انسان ها موجوداتی آزاد، خودآیین و خودقانونگذار هستند.
 
 
کانت در جای دیگر از کتاب خود به نام «بنیادهای مابعدالطبیعه اخلاق» دراین باره می گوید: «آنچه به هر کس کرامت می دهد، نه مقام و موقعیت اجتماعی، بلکه نیروی فطری عقل است و نیز توان هر فرد از زن و مرد برای اینکه بیندیشد و تصمیم بگیرد که نه تنها به زندگی خود شکل دهد، بلکه با وضع قوانینی که ساختار قانونی زندگی همه کس را تشکیل دهد، به حفظ و ترویج احترام متقابل مردم یاری رساند.»
 
بر اساس چنین نگاهی به انسان به‏ مثابه غایت ذاتی نتیجه می شود که انسان‏ شیئی، وسیله و ابزار نیست که از سوی کسانی به کار گرفته شود تا به خواسته‏ها و هدف‏های خویش‏ دست یابند.
 
انسان خود غایت خویش است، از حقوق ذاتی و پیشینی برخوردار است و شرافت و کرامت وی، به هیچ وجه نمی‏تواند و نمی‏باید وجه‏المصالحه خواسته‏های سوداگرایانه واقع‏ گردد و همواره باید شخص را به مثابه یک هدف نگریست. لذا اخلاق و حقوق منشأ مشترک و تعریف مشخصی خواهند داشت. در گفتمان اخلاق کانتی، صرفاً عمل مبتنی بر اراده آزاد و همراه با نیّت خیری که ریشه در استقلال و آزادی فردی داشته و بدون لحاظ تمایلات نفسانی و خودخواهی‏های‏ شخص انجام گیرد اخلاقی تلقی خواهد شد و لذا حقوق نیز از خود مختاری و استقلال فرد در انتخاب اهداف خود و سازگار با آزادی مشابه برای همه، نشأت می ‏گیرد. در همین راستا اعلامیه جهانی حقوق بشر در جمله آغازین خود بازتاب این تأثیر است: «از آن جا که شناسایی حیثیت ذاتی و حقوق یکسان و انتقال‏ناپذیر کلیه اعضای خانواده بشری، اساس آزادی و عدالت و صلح را در جهان تشکیل می ‏دهد ...».


 

لینک های مرتبط

تبلیغات