اخبار برگزیده
حقوق بشر از ديدگاه اسلام/آیت الله مصباح یزدی

حقوق بشر از ديدگاه ا...

      سخنان آيت‌الله محمدتقي مصباح‌يزدي در تبيين مباحث حقوق و حقوق بشر از...

بصیرت خنثی کننده تهاجم فرهنگی دشمنان است

بصیرت خنثی کننده تها...

شبکه خبری جهانی الحراء :دبیرکل سازمان مستقل بین المللی حقوق بشرامت واحده...

اسلاید شو خبر

اخبار ویژه

گروههای تخصصی مطالعاتی

نکات کاربردی توهین و  فحاشی در  فضای مجازی

نکات کاربردی تو...

نکات کاربردی توهین و  فحاشی در  فضای مجازی نوشـتن و درج الکترونیـکی الفاظ توهین آمیز و فحاشی و استفاده از الفاظ رکیک درگفتگو با افراد و انتـشار آن در اینترنت و ایمیل و شبکه های اجتماعی اینستاگرام؛ تلگرام؛ واتس آپ؛ توییتر و سایر اپلیکیشن های اجتماعی، چه در پی وی شخصی و چه کامنت های عمومی چنانچه موجب  حدقذف نباشد، به...

بیداری اسلامی

حقوق بشر در نهج‌البلاغه

حقوق بشر در نهج...

مکاتب غربی مبتکر حقوق بشر نیستند؛ بلکه ادیان الهی ـ به‌ویژه دین اسلام که برای احقاق همه حقوق آمده ـ حقوق بشر را به بشر عرضه کرد و قرآن و نهج‌البلاغه به روشنی بر این حقوق تأکید دارند؛ هرچند «حقوق بشر» اصطلاحی جدید است.

حقوق شهروندی

امت اسلام

برگزیده اخبار

اظهار خشنودی و پیشنهاد دبیرکل سازمان مستقل بین المللی حقوق بشرامت واحده جهان اسلام نسبت به توافق تهران- ریاض

اظهار خشنودی و پیشنهاد دبیرکل سازمان مستقل بین المللی حقوق بشرامت واحده جهان اسلام نسبت به توافق تهران- ریاض

ایران وعربستان سعودی یک الگوی منطقه ایی جدید طراحی وهمه کشورهای منطقه در قالب آن همکاری کنند        از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران وعربستان برروابط منطقه ایی ایران با کشورهای عربی مانند...

دبیر کل سازمان حقوق بشر امت واحده جهان اسلام مطرح کرد:

دبیر کل سازمان حقوق بشر امت واحده جهان اسلام مطرح کرد:

انتقال پیام رهبر انقلاب به پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان نقطه عطفی در تعامل و هم افزایی ادیان به شمار می رود

حاکم اهل سنت شارجه امارات: بیان داشتند به امام علی (ع) اقتدا کنید.

حاکم اهل سنت شارجه امارات: بیان داشتند به امام علی (ع) اقتدا کنید.

  حاکم اهل سنت شارجه امارات: بیان داشتند به امام علی (ع)اقتدا کنید.   حاکم اهل سنت شارجه امارات:   که از سوی علی کهنمویی دبیر کل سازمان حقوق بشر اسلامی دو سال پی در پی لقب  (صحابه...

حقوق بشر از نظر امام علی (ع) شبکه خبری جهانی الحراء

    حقوق بشر از نظر امام علی (ع)          از انچه که درعصرحاضر گرایش بیشتری برای  تامل در اندیشه ها و سیره رفتاری مولا دیده میشود،از همین رو ضمن عرض ارادت به...

حقوق بشر به عنوان یک پروژه بین‌المللی

حقوق بشر به عنوان یک پروژه بین‌المللی

حدود 60 سال پیش در صحنه جهانی متولد شد و امروز به عنوان یکی از موضوعات مهم و چالش برانگیز مطرح است، خصوصاً اینکه غرب از کلیه امکانات و مکانیزم‌های...

«
»
موقعیت شما: Homeبیداری اسلامینقش ادیان الهی در ارتقا حقوق بشر

نقش ادیان الهی در ارتقا حقوق بشر

 

 

 

نقش ادیان الهی در ارتقا حقوق بشر

باید خاطر نشان کرد، اسلام و کتاب آسمانی مسلمانان سهم ارزنده‌ای در راهنمایی انسان ها و توجه به حقوق بشر ایفا کرده است

و اگر با دیدی کلی به اهداف حقوق بشر و تعلیمات دینی نگاه کنیم، خواهیم دید که ادیان الهی نقش بسیار مهمی در ارتقاء حقوق بشر داشته اند.

بنابراین تردیدی نیست که مفاهیم عالیه انسانی مانند کرامت انسانی، آزادی، برابری و ... ریشه در تعالیم الهی دارد و دین کمک بسیاری بر پیشرفت حقوق بشر داشته است.

از دیدگاه اسلام نگاه به حقوق بشر از منظر انسانی و الهی، نه تنها تحسین برانگیز، بلکه شگفت انگیزاست.

 

خداوند در قران کریم به صراحت اعلام فرموده است: همه انسان های این کره خاکی را که از نسل آدم ابوالبشرند، کرامت ذاتی بخشیده است و خشکی و دریا را در اختیار همه آدمیان قرار داده تا رزقی پاکیزه از آن به کف آرند و خمیرمایه حیات خویش قرار دهند 

و همچنین انسان ها علاوه بر آن که به داشتن ویژگی های ذاتی مانند: روح الهی و عقل، مکرّم هستند می توانند به واسطه علم و ایمان و سایر کمالاتی که می توان در پرتو عقل و ایمان کسب کرد بر بسیاری از موجودات برتری و فضیلت حقیقی پیدا کنند.

(۲) پس، انسان در اصل تکوین و ذات خویش به واسطه برخورداری از روح الهی و عقل که موهبتی الهی و امانتی است که تنها خاص انسان است، موجودی صاحب کرامت است و این کرامت عطیه ای الهی به شمار می رود که برای همه انسان های جهان از هر نژاد و رنگی به طور مساوی مفروض و مسلّم است

و آنچه که انسان ها به واسطه راهنمایی انبیا و عقل تحصیل می کنند، فضایل ایمانی و مکارم انسانی و اخلاقی است و تنها این فضایل و مکارم است که می تواند موجب برتری افراد، گروه ها و جوامع بر یکدیگر شود،

نتیجه منطقی این گزاره این است که هر گونه برتری طلبی بر پایه ملیت، نژاد، رنگ پوست، مال و ثروت و موقعیت های اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی، قومی و مانند آن ها ممنوع و منافی با کرامت ذاتی نوع بشر است. چنان که خدای آدمیان فرمود:ای انسان ها! همه شما مردان و زنان را از یک مرد و زن آفریدیم.

 

آن گاه شما را به صورت اقوام و نژادهای گوناگون قرار دادیم، اما بدانید این ها موجب امتیاز و برتری شما بر یکدیگر نمی شود، بلکه گرامی ترین و بزرگوارترین شما در نزد خدا با تقواترین و پرهیزکارترین شما است.(۳) امام خمینی (ره) نیز با توجه به این آیه می فرمایند:

اسلام این طور مرزهایی که [مرزهای نژادی] در سایر مسلک ها هست، ندارد. اسلام با صراحت می گوید که آنی که پیش خدا کرامت دارد، آدم متقی است.(۴)

 

 

 

لینک های مرتبط

تبلیغات